News

Dlaczego tak ważne jest usuwanie wad wymowy?

Najbardziej oczywistą odpowiedzą na to pytanie jest poprawa zrozumiałości wypowiedzi. Dziecko często spotyka się z sytuacja braku lub niewłaściwego zrozumienia, a wtedy proces porozumiewania się jest mało skuteczny, przez co niesatysfakcjonujący. Nie uzyskując pozytywnego wzmocnienia pochodzącego od aktów komunikowania się dziecko nie będzie do nich dążyło. W ten sposób zmniejszy się ilość okazji do doskonalenia komunikacji. Może nieść to za sobą bardzo przykre konsekwencje, ponieważ trudności w porozumiewaniu się, mogą przynieść trudności w zaspokajaniu potrzeb takich jak np. akceptacji społecznej.

Za poprawą artykulacji powinny przemawiać także inne względy. Nawet, jeśli nie uniemożliwia ona zrozumiałości mowy, to czasem jest tak, że wypowiedź niemieszcząca się w granicach normy może nie być w pełni akceptowana, ponieważ to, co i w jaki sposób mówimy, często ma wpływ na sposób, w jaki jesteśmy postrzegani.

O potrzebie korygowania wadliwych artykulacji decydują także względy medyczne. Istnieje, bowiem zbieżność pomiędzy wadami zgryzu a niewłaściwą artykulacją. Zależność ta jest dwustronna, co oznacza, że nie zawsze wada zgryzu powoduje wadę wymowy; czasem jest odwrotnie- zły sposób realizacji poszczególnych głosek może powodować oraz pogłębiać wady zgryzu. Likwidując wadliwą artykulacje przywracamy warunki do prawidłowego rozwoju zgryzu.

Następnym argumentem jest istnienie związku pomiędzy wadami wymowy a trudnościami w nauce czytania i pisania. H. Spionek podaje, że aż 60% dzieci mających trudności w nauce czytania i pisania przejawia wady wymowy. Zależność pomiędzy nimi polega na tym, że maja wspólną przyczynę; są nią dysfunkcje analizatorów słuchowego, wzrokowego kinestetyczno- ruchowego. W czasie terapii logopedycznej usprawnia się także funkcje słuchowa i kinestetyczno- ruchową, co w efekcie prowadzi do złagodzenia trudności w uczeniu się. Uzasadnione jest, więc powiedzenie, że poprzez terapię logopedyczną osiąga się pośrednio poprawę czytania i pisania. Jeśli podjęta będzie odpowiednio wcześnie, może być profilaktyką dla tych, że trudności.

Literatura:

H. Spionek, Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, Warszawa PZWS, 1985

E. Słodownik- Rycaj, O mowie dziecka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”,2000

A. Jurgowski, Ontogeneza mowy i myślenia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1975

Opracowanie: Dorota Zyskowska

Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych

Realizując wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO"), Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Czarnym Lesie pragnie przekazać Państwu informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych w SP Czarny Las, jak również poinformować o przysługujących Państwu prawach z tym związanych.

1. Administratorem danych osobowych jest Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Czarnym Lesie,
ul. Szkolna 6, 42-233 Czarny Las, e-mail: spczarnysekretariat@o2.pl.
2. Funkcję Inspektora Ochrony Danych pełni Ewa Olejarz, adres e-mail: ewa.olejarz@mykanow.pl.
3. Dane będą przetwarzane w celu wypełniania zadań ustawowych lub statutowych Administratora danych osobowych,
na podstawie przepisów obowiązującego prawa, bądź w innych przypadkach na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie
danych osobowych w celu określonym przy pozyskiwaniu przez Administratora danych osobowych przedmiotowej zgody.
4. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt 3, a po tym czasie
przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego.
5. W związku z przetwarzaniem danych osobowych w celach, o których mowa w punkcie 3 odbiorcami Państwa danych osobowych mogą
być organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej,
w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
6. Podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny jeżeli przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie zgody osoby,
której dane dotyczą.
7. Podanie danych osobowych ma charakter obowiązkowy, jeżeli podstawę przetwarzania danych osobowych stanowi przepis prawa.
8. Podane dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.
9. Osobie, której dane osobowe dotyczą przysługuje prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania,
usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także przenoszenia danych w zakresie wynikającym z przepisów prawa.
10. Osobie, której dane osobowe dotyczą przysługuje również prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania,
a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do wniesienia sprzeciwu
lub cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu sprzeciwu lub wycofania zgody.
11. Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.